Ziua de 9 martie, cînd Biserica Ortodoxă sărbătoreşte pe cei 40 de Mucenici ucişi în Sevastia, are pentru spiritualitatea populară o conotaţie aparte. În ziua de 9 martie, în toate comunităţile rurale era obiceiul de a se scoate plugul la arat, momentul fiind marcat de respectarea unor interdicţii sau de oficierea unor practici cu caracter simbolic.După ce, în luna februarie (luna lui Faur), plugul era trecut prin foc de către fierarul (faurul) satului, era reparat, curăţat şi purificat iar între plugari se încheiau înţelegeri pentru întovărăşire la arat, în dimineaţa acestei zile plugul era scos în faţa casei în mod festiv. Acesta era momentul ce deschidea, de fapt, ciclul sărbătorilor de primăvară, presărat cu numeroase obiceiuri.În cadrul ceremonialului de scoatere a plugului, femeia din casă era principalul protagonist în desfăşurarea practicilor. După aducerea plugului în faţa casei, plugarii, de obicei doi la număr, stăteau cu capetele descoperite înaintea boilor sau a cailor, după caz, iar femeia ieşea din casă avînd într-o mînă traista pentru plugari iar în cealaltă ţinînd un vas cu apă sfinţită, tămîie şi un şomoiog de busuioc. Femeia se apropia de plug şi de carul în care se afla restul atelajelor specifice acestei lucrări agricole, le înconjura de trei ori, stropindu-le cu agheasmă şi afumîndu-le cu tămîie. În timpul celor trei rotaţii executate în sensul mişcării aparente a soarelui, femeia rostea, într-o solemnitate deplină, următoarele: „Cît de curată este tămîia şi agheasma, aşa de curaţi să fiţi şi voi / Şi să umblaţi nedespărţiţi la arat / Şi nici cînd să nu daţi peste vre-un strigoi sau moroi care să vă facă rău”. În faţa animalelor de muncă se aşeza un ou, în credinţa că dacă acesta va rămîne întreg după pornirea carului, atunci şi plugarilor le va merge bine pe toată durata plugăritului. Plugarii primeau traista cu mîncare, după care femeia vărsa agheasma rămasă în cofă la picioarele animalelor. Se obişnuia ca în coarnele plugului să se pună acum şi un colac împletit în opt, numit Creciun, păstrat în casă de la Crăciunul trecut, ca simbol al fertilităţii. Semnificatia oului aruncat este de sorginte precreştină, oul fiind considerat măsura tuturor lucrurilor de început (ab ovo), el avand aici rol augural şi protector în desfăşurarea aratului.După acest moment plin de solemnitate, desfăşurat în curtea casei, plugarii porneau plugul către cîmp sau către grădina din apropiere, unde marcau o brazdă simbolică, de pocinog (început) după care dezjugau şi hrăneau animalele iar ei se ospătau în mod ritual pe brazdă. În unele sate era obiceiul ca în această zi toate plugurile din sat să fie adunate pe islazul sătesc unde, în faţa mulţimii adunate, era chemat preotul care făcea o slujbă de sfinţire a apei şi de stropire a fiecărui plug în parte, după care plugarii se îndreptau catre ogorul propriu pentru marcarea brazdei de început.În tradiţia populară se considera că în ziua de 9 martie sfinţii mucenici se adună pentru a participa la un sobor de dezgheţare a pămîntului şi de slobozire a căldurii, ei bătînd, în acest scop, cu ciomegele în pămîntul îngheţat. Această practică a fost uzitată şi de către sătenii din comunităţile bucovinene, care băteau cu bîtele în pămînt zicînd: „Intră frig şi ieşi căldură, / Să ne fie vreme bună / Pentru plug şi arătură”. Ziua mucenicilor era şi un prilej de prognozare a vremii. Se considera că dacă ploua în această zi, va ploua şi de Paşti; dacă tuna, vara va fi prielnică tuturor culturilor; dacă îngheaţă în noaptea dinaintea acestei zile, atunci toamna va fi lungă iar ştiuleţii de porumb vor urui spre coşare precum roţile de la căruţa în trecere peste pămîntul îngheţat. Obiceiurile şi practicile descrise mai sus puteau fi întîlnite în satele Bucovinei – în special în Corocăieşti, Dumbrăveni, Calafindeşti, Bilca, Vicov, Solea, Stulpicani, Capu Codrului – pînă în preajma celui de-al doilea război mondial. Odată cu instalarea comunismului, ele au dispărut din obişnuinţa sătenilor, în special după ce aratul a început să fie executat cu tractorul pe pămîntul devenit proprietate colectivă.Astăzi, dintre toate practicile străvechi, mai persistă obiceiul ca femeile să coacă în ziua de 9 martie, 40 de figurine din aluat, numite „sfinţişori” sau „mucenici”, reminiscenţe ale idolilor neolitici ai fertilităţii, iar bărbaţii să bea cîte 40 sau 44 de pahare de rachiu. „Sfinţişorii” sunt făcuţi din aluat dospit şi au forma antropomorfă a cifrei opt, cifra echilibrului cosmic. Proaspăt scoşi din cuptor, ei se ung cu miere de albine şi se presară cu nucă măcinată, după care se împart, pentru sufletul morţilor, mai ales copiilor din vecini.
Sursa: CrestinOrtodox.ro
ce interesant! am mancat si eu o data sau de doua ori in viata „mucenici” insa nu stiam de toate celelalte rituri! culmea este ca postarea ta vine intr-o zi in care si eu ma gandesc la gradinarit… am fost aseara cu sotul meu sa sondam prin magazine si cred ca in week-end va fi vreme de plantat 🙂
Si unde mai pui la socoteala ca tot astazi este si „ziua barbatului” ?
Prilej de betivaneala pe cinste, ca trebuie sa inchini un pahar pentru fiecare din cei 40 de sfinti mucenici ! 😀
Dar chestia aia culinara denumita mucenici, pe mine nu ma mai incinta de muuuult, cam de cind eram si eu ceva mai mic. 🙂
da, ai dreptate, nu sunt tocmai gustosi. si pana la urma nu am inteles, e vorba de supa aia sau de un soi de covrigi dulci? ca mie mi s-a spus ca amandoua poarta aceeasi denumire…
Ambele ! Depinde numai de locul unde se pregatesc.
Iar acum, daca tot ai aflat care este ritualul dinaintea gradinaritului, sa-mi povestesti cum ai facut. bine ? 🙂
Tibi, recunosc, am păcătuit: după primul pahar am abandonat… Cred că 43 de mucenici sunt foaaarte supăraţi pe mine.
Dar pe medie naţională cred că s-a remediat şi stăm binişor!
hahaha, nu cred ca ma apuc de ritualuri 🙂
cred doar ca voi cumpara ca de obicei copacei si tufe la ghiveci si ii voi planta (sotul meu este cel care se ocupa de pregatirea terenului si eu ii pun inauntru)
Si iata cum traditiile, ramin doar amintiiiri ! 🙂
🙂 si nostalgii…
ies un pic, ne revedem mai tariziu, ok?
OK ! 🙂
@ Doina Popescu
Nu-i bai, nu ramin ‘sfintii’ nemintuiti … 🙂
Uite, eu i-am onorat deja pe toti, in numele meu; acum, ce sa fac, daca tot ai marturisit, o sa preiau asupra mea si pacatele tale, macar citeva ! 😀
Marturisesc : ma pricep sa iau asupra mea, astfel de pacate … 🙂
La mine-n casă sunt cinci fete care luptă cu maximum un pahar iar soţul meu nu bea nici măcar de ziua lui, de Paşte sau de Revelion.
Nu l-am defectat eu, aşa l-am luat…
Dacă chiar vrei să-mi ajuţi familia, va trebui să stai lângă butoi, prietene…
Uite ce păţeşti când eşti amabil şi săritor… Unii profită de tine!
Dar dacă ritualul m-ar prinde în Maramureş, la pălincă m-aş băga. Am o genă responsabilă cu pălinca care-mi dă o rezistenţă uimitoare.
Cred că am un organ suplimentar de procesat această licoare minunată, care-n organismul meu se comportă ca apa, indiferent de cantitate.
Linga butoi nu mi se pare a fi chiar cel mai uricios loc din lume, asa caaaa. 🙂
Ioooi ! Palinka spui ? Hmmm, dragalasa de ea ! Aia cu margeluse, tinuta ani buni in butoi de dud, si care a dat o leaca in culoare galbioara ? De acord !
Ziua buna prietene!
Am baut multe pahare
Cu apa fiarta tare
Nu mai stiu cand m-am oprit
Cu capul greu m-am trezit
Plugul m-astepta in curte
Chiar si cele doua cornute
Zapada totusi cam mare
Intru iar in hibernare
Hac, hac, iarasi sa beu
Eu si cu paharul meu
Ne aduci postare noua?
Chiar de ninge si nu ploua?
salut prietene Creanga !
Cum se opreste ninsoarea, aduc imediat postarea. 🙂
Glumesc, dar din pacate, am foarte multa treaba, momentan; revin imediat ce voi putea.
Salut,salut!
Se pare ca sunt si eu pacatoasa si inca una de neiertat.Habar nu aveam de aceasta sarbatoare ,iar de ritualul primaverii nici atat.
Uite cum taranii nostri stiu din vechime sa serbeze si femeia si barbatul impreuna cu pamantul care-i hraneste.Se pare ca barbatilor le prieste ritualul cu 43 de paharele,parca intrec si ziua de Ignat.
tibi, 🙂
Daca nu te vizitam acum ramaneam la fel de profana in cele sfinte ca si pana acum si nu aflam cum e cu sfintii mucenici. TKS. 🙂
servus dora !
Nu toti crestinii tin obiceiurile cu macinicii; asa ca nu este de neiertat; avem multe obiceiuri de sorginte precrestina, care s-au perpetuat in timp; nici eu nu le stiu pe toate, dar uneori mai caut si eu pe goagal si le mai reamintesc. 🙂
Isr chestia aia cu paharele se repeta de mai multe ori pe an, uneori si fara ca vreo cutuma anume sa oblige pe cineva la asa ritual. 🙂
Creanga,
azi am facut o mica plimbare prin padure sa vad daca nu-s cumva semne de primavara.Era zapada cat vedeai cu ochii.Cea care s-a bucurat si n-a exprimat pretentii sau nemultumire a fost catelusa mea Kino.A facut mai multe bai ,tumbe in jurul copacilor.M-am bucurat si eu pentru placerea ei. 🙂
Buna ziua si buna sa va fie inima!
😆
Pentru ca orice urare de BINE se poate face/este valabila,cu 10 zile innainte si cu 10 zile dupa…
😆
urez tuturor doamnelor ce viziteaza acest blog, cu ocazia zilei de 8Martie,
Sa fiti iubite!!!
🙂
Iar domnilor,cu ocazia zilei de 9Martie – ziua barbatilor – Sa fiti iubiti!!!
🙂
Nu am uitat de ingerasi 🙂 sa va aiba in paza!
🙂 🙂 🙂
Pentru doamne,
ZECE
🙂 🙂 🙂
Pentru domni,
🙂
Dedicatii „cadou” de 8/9Martie! 🙂 🙂 🙂
La tema, in Ardeal nu este acest obicei al Mucenicilor!
Ingerasii fie cu tine draga maya ! 🙂
Multumesc frumos pentru urari si pentru cadouri ! 😆
Prieteni, salut! :)O sarbatoare, din pacate, tot mai stearsa, care nu face parte din cele „cool”. Tibi, ai facut bine ca ne-ai amintit de ea. Pentru mine inseamna pe langa gustul minunat al ineluselor de aluat fiert date prin zahăr si nuca, si felul in care mama ne reamintea de fiecare data semnificatia lor.
Servus nora !
Sigur ca am facut ce am crezut eu ca este mai bine ! Am amintit de un obicei vechi, pe cale de a se pierde. 🙂
Da, stii ceva ? Preparatele astea, n-au fost preferatele mele niciodata. Nici macar in copilarie. Nu stiu de ce.
tibi,
ai dreptate!Cutuma cu golirea paharelor nu se pierde oricat de mult se straduiesc medicii „antialcoolici”. 🙂
dora draga,
Cutuma paharelor este un pretext. 😀 Prilejul primeaza. NU ? 🙂
Uite prietene cum m-a inspirat un sigur pahar de pălincă mărgelată:
http://braileanul.blogspot.com/
Aştept să-ţi dai o părere de cunoscător.
Să nu te laşi înşelat de adresa inofensivă!
Si uite prietena draga, cum ma bagi tu in tagma cunoscatorilor de slove – margeluse – bine scrise ( de tine) in timp ce eu ma dadeam doar un cunoscator al margeluselor (din palinka) … 😀
Te alinţi, mon cher…
Rar, dar se mai intimpla … 🙂
salut Tibi! sper ca faci bine… 🙂
ca sa te readuc prin blogosfera ti-am lansat o provocare…. 😀
pe blog la mine!
salve amanda
Si eu sper. La provocare ma mai gindesc.
De revenit, voi reveni. 🙂
tibi, prietene, servus, te asteptam… 🙂
servus draga nora,
Sa-mi adun cumva ideile; deocamdata, stii tu, ma recalibrez… 🙂