Feeds:
Articole
Comentarii

Archive for 7 august 2011

Cine sînt eu

Cine sînt eu ?

Nu ştiu dar, am să încerc să spun ce cred eu, că sînt.

Cred că sînt un om obişnuit, care şi-a trăit tinereţea frumos, în volbura unor vremuri urîte. Cred că sînt un mare norocos, pentru că mi-am împlinit destinul alături de femeia vieţii mele pe care o iubesc şi care mă iubeşte; sînt norocos că fiul nostru, are o viaţă mult mai bună decît am avut noi, părinţii săi.

Sînt îndrăgostit de frumuseţea lumii, şi sînt amarnic necăjit de laturile hidoase ale vieţii.

Sînt îndrăgostit de lecturi şi de călătorii; chiar dacă de prea multe ori, imaginaţia mea, se hrăneşte mai mult din lecturi decît din călătorii, mă bucur de splendoarea vieţii.

Cine sînt eu ?

Nu ştiu, dar cred că sînt ceva mai puţin decît cred eu despre mine, şi ceva mai mult decît cred alţii, despre mine.

Cine sînt eu ?

Pur şi simplu, cred că sînt un om ca oricare alt om. N-am veleităţi.

Cine sînt eu ?

Cred că sînt un om care trăieşte ca toţi ceilalţi oameni, strivit între ceea ce am vrut să fiu, şi ceea ce am devenit.

Ps. Mi-am mai pus această problemă. Această problemă a bîntuit imaginarul omenirii, de cînd e lumea, lume.

Redau în continuare, părerea unui autor celebru, la temă

 Lui Borges – celuilalt, nu mie – i se întîmplă tot felul de lucruri. Eu nu fac altceva decît să hoinăresc prin Buenos Aires, zăbovind uneori, în mod mecanic poate, să privesc arcada unui vestibul ori uşa unei marchize; ştirile despre Borges îmi vin prin poştă; din cînd în cînd, îi zăresc numele printre cele ale unor profesori sau într-un dicţionar biografic. Mie îmi plac ceasurile de nisip, hărţile, tipografia din veacul al XVIII-lea, etimologiile, aroma cafelei şi proza lui Stevenson; celălalt împărtăşeşte aceste preferinţe, dar într-o manieră plină de vanitate, care le preschimbă în atribute ale unui actor. Ar fi exagerat să afirm că relaţiile dintre noi sunt ostile; eu trăiesc, eu îmi îngădui să trăiesc, pentru ca Borges să-şi poată plăsmui literatura, şi literatura aceasta mă justifică. Trebuie să recunosc, totuşi, că a scris într-adevăr cîteva pagini izbutite, însă aceste pagini nu pot să mă salveze, poate din pricină că ceea ce e bun nu se mai află în stăpînirea nimănui, nici chiar a celuilalt, ci aparţine doar limbii sau tradiţiei. De altminteri, eu sînt sortit să pier, în mod definitiv, şi numai o frîntură din mine ar putea supravieţui în celălalt. Puţin cîte puţin, îi cedez locul, deşi cunosc prea bine perversa lui deprindere de a falsifica ori amplifica. Spinoza socotea că fiecare lucru are tendinţa de a-şi păstra propria condiţie; piatra voieşte să fie veşnic piatră, tigrul – să fie veşnic tigru. Eu trebuie să rămîn în  Borges, şi nu în mine însumi (asta presupunînd că eu însumi exist), dar adevărul e că mă recunosc mai puţin în cărţile lui decît în multe altele sau decît în stăruitorul vaiet al unei chitare. Cu ani în urmă, am încercat să mă eliberez de el şi am trecut de la mitologia mahalalei la jocul cu timpul sau cu infinitul, dar şi acest joc îi aparţine acum tot lui Borges, astfel încît voi fi silit să imaginez alte lucruri. Viaţa mea nu este, aşadar, decît o goană şi, puţin cîte puţin, pierd totul, şi totul trece în stăpînirea uitării sau a celuilalt. Nu ştiu care din noi aşterne aceste rînduri.

Fragment din Proză Completă  Borges 2 / Polirom

###

Am răspuns pe această cale, unei frumoase provocări propuse de Psipsina.

S-au mai destăinuit : labulivar  pisicaru  carmensima  verovers  alberto scorpio72   cita  redski sara

Read Full Post »

Duminica de suflet

Melodie preluată de aici   http://lastnightmusic.wordpress.com/ 

Şi vă reinvit pe un blog croit pentru inimă şi suflet  http://desydemeter.wordpress.com/ 

Vă invit de asemeni, pe un blog unde putem călători cel puţin, în imaginaţie

http://traveloman.ro/ 

De asemeni, vă invit pe un blog unde cei hotărîţi să călătorească, pot căpăta informaţii preţioase

http://aliceee-traveler.blogspot.com/

O duminică frumoasă vă urez, tuturor! 🙂

 

Read Full Post »

“- Ameninţările ?

– Sigur. Televizorul, de exemplu.

– Televizorul ?

– Sigur. Unde credeţi că se află în acest moment milioane de americani, de italieni, de francezi, de japonezi şi aşa mai departe ? Se uită la televizor, tembelizaţi. Nu gîndesc. Nu se mişcă. Se uită şi atîta. Televizorul gîndeşte pentru ei, se mişcă pentru ei, trăieşte pentru ei. Trăieşte ? Îi otrăveşte cu idioţenia lui şi ei nu-şi dau seama. Îi face apatici, dar ei nu-şi dau seama. De ce se uită, se uită şi iar se uită ? Toate pericolele lumii sînt închise în cutia asta blestemată care stă în mijlocul casei ca un altar şi toţi îngenunchează muţi în faţa acelui altar. Orice Hitler ar putea să transforme prin televiziune o naţiune paşnică într-o haită de fiare : mitingurile sale, ochii săi, ar putea intra în orice sufragerie, în fiecare dormitor, şi n-ar mai fi nevoie să mergi undeva ca să-l asculţi sau să-l vezi. Totuşi, ei nu stiu asta, nu bănuiesc nimic, nici măcar nu se gîndesc de ce se uită; se uită şi gata. (…)

– Foarte bine, domnule Bradbury, dar datoria jurnalistului nu este să exalte fărîma de frumos care există, ci aceea de a căuta răul, urîtul şi să-l denunţe. Datoria omului nu este aceea de a se mulţumi, este aceea de a se răzvrăti. Numai prin revoltă se poate afla adevărul.

– Dar într-un anumit moment trebuie să găseşti acel adevăr. Vine o vreme cînd societatea spune jurnalistului, OK, băiete, totul e în regulă, e perfect. Dar, devreme ce eşti aşa de grozav şi dai în stînga şi-n dreapta aşa de bine, devreme ce ai stricat totul, toate speranţele noastre, iluziile noastre, explică-ne cum să ni le refacem. Atunci, draga mea, ori spui cum să se refacă ori închizi prăvălia. Au atacat mult societatea, cu un entuziasm de balic. Dar nu poţi fi balic o veşnicie. Balicii au întotdeauna febră şi nu poţi să ai febră o veşnicie. Febra este o boală, iar boala nu este veşnică. Atunci cînd termometrul urcă la patruzeci şi unu de grade, sau mori sau te vindeci”.

Au trecut aproape cinci decenii de cînd Ray Bradbury a spus acest adevăr dureros, într-un interviu acordat excelentei jurnaliste care a fost Oriana Fallaci. (Dacă soarele moare / editura Dacia / 1981 / pag. 23 şi 25)

Vi se pare actual?

#

“Televiziunea, prin urmare, ŞTIE că poate determina gusturile publicului fără nevoia de a li se adecva în mod servil. În regim de liberă concurenţă, ea se adaptează, bineînţeles, unei legi a cereri şi a ofertei, dar nu faţă de public, ci faţă de comanditari : educă publicul potrivit intenţiilor comanditarilor”, spune Umberto Eco (Apocaliptici şi integraţi – comunicaţii de masă şi teorii ale culturii de masă / Polirom / 2008 / pag.341) .

Vi se pare cunoscută această metodă ?

# acest articol este o repostare#

Blogurile zilei :   http://theophylepoliteia.wordpress.com/

http://politeiaeuropa.wordpress.com/    http://bibliophyle.wordpress.com/ 

Reproduc un comentariu de pe politeia

Globalizarea a fost pentru toti un soi de cutie a Pandorei.Explozia barierelor culturale si comerciale a dus la o un amestec teribil. Tipul de democratie clasic oocidental e in pericol deoarece pina acum democratia a presupus un control al statului de catre cetateni.Acum statul nu mai e controlat de cetateni ci de corporatii sau de alte tari mai puternice economic.Lipsa reglementarii puterii globale a corporatiilor sau statelor puternice economice a dus la distrugerea economica si politica a statelor mici.Va intrebati de ce politicienii romani sunt corupti – e simplu atit timp cit el poate primi spaga de la cineva din Romania sau din exterior ca sa faca ceva contra cetatenilor si e vorba de sume imense nu va apara interesele noastre.Sunt corporatii mondiale/locale care la ora actuala nu platesc impozite nimanui.Ar trebui interzise paradisurile fiscale si reglementate bancile internationale si atunci poate am avea o sansa pentru democratie si corectitudine.Poate am scris prea mult dar eu sunt sceptic ca tari cu populatie sub 50 milioane au vreo sansa sa mai ajunga democratice in sens occidental- sunt prea mici economic in raport cu corporatiile mondiale.”

bigone

Read Full Post »